Gvozdeni mostovi u Zrenjaninu

Svima su sigurno poznati čuveni gvozdeni mostovi Zrenjaninu, ali da li znate baš sve o njima?

U nastavku teksta pročitaćete zanimljivosti o gvozdenim mostovima i svemu što ih čini tako posebnim.

 

Veliki železnički most

Svi ste sigurno videli i čuli za Veliki železnički most koji je prvenstveno sagrađen za potrebe pruge Zrenjanin – Sečanj u periodu između 1887. i 1891. godine. Od Sečnja, jedan deo pruge produžen je ka Žombolju , a drugi prema Vršcu. U to vreme, most je izgradila nemačka firma Süddeutsche Brückenbau-AG (danas Hörmann Automotive).

 

Kako je vreme prolazilo, a gustina naseljenosti se povećavala, most više nije mogao da izdrži preveliko opterećenje jer su između ostalog i lokomotive i vagoni bili sve teži i teži. S obzirom da je ovaj most bio veoma važan za odvijanje saobraćaja odlučili su da se napravi rekonstrukcija postojećeg mosta i ojača njegova struktura delovima koji su se naručili iz Nemačke. Provobitni plan za rekonstrukciju bila ja 1936. godina, međutim kasnije je ipak odlučeno da se napravi novi most koji je zvanično otvoren 1. juna 1937. godine.

 

I novi most je bio gvozdeni sa daščanim podom, ali je mogao da izdrži opterećenje do čak 18 tona, za razliku od prethodnog koji je mogao da izdrži opterećenje do samo 9 tona. Smederevska firma Sartid je u to vreme organizovala tehničke radove oko podizanja mosta, a kompletnu gvozdenu instrukciju izgradila je fabrika vagona iz Slavonskog broda.

 

Ovaj most postoji do dana današnjeg i na njemu se pored pruge nalazi i pešačka staza, međutim činjenica je da je neophodna ponovna rekonstrukcija.

Mali most ili Most Franca Jozefa, Vuka Karadžića

 

Pre Malog mosta na njegovom mestu nalazio se drveni pokretni most koji je služio da poveže centar grada, Malu Ameriku i Budžak, međutim, tek početkom 1900. godine, zamenili su ga gvozdenim. Tačnije, 1903. godine iz ministarstva trgovine proizašli su projekti za gradnju mostova, koje su gradske vlasti odobrile, a za nadzornika i kontrolora gradnje izabran je kraljevski inženjer Gamboš Mihalj. Čitavu konstrukciju mosta završila je fabrika gvožđa državne železnice u Rešicama dok je pristupne puteve radila mađarska firma Rauh & Fekete. Ove iste godine gradnja je zvanično i počela, a sistem za podizanje rada pušten je krajem naredne godine kada je most i završen.

 

Ono što verovatno niste znali jeste da je gradnja Malog mosta bila znatno skuplja od gradnje Velikog zbog kompleknosti konstrukcije koja je bila dosta komplikovanija za izgradnju od Velikog mosta, ali i zbog estetskog momenta, za razliku od Velikog koji nije imao preterano modernu konstrukciju.

 

Mali most karakteriše pravilna lučna konstrukcija u vidu isečka kruga. Do dana današnjeg izvršeno je nekoliko rekonstrukcija, a poslednja velika izvedena je pre 20 godina.

 

Istorija Zrenjanina je mnogo zanimljivija nego što ste očekivali, zar ne? Pratite Apartmane Zrenjanin jer vas očekuje mnogo zanimljivih tekstova i informacija o ovom malom, ali istorijski bogatom, gradiću.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *